Denne side anvender cookies. Ved at fortsætte accepterer du vores brug af cookies.

TerraCycles historie

Få et indblik i TerraCycles historie: Fra starten i år 2001 og til vores nuværende bedrifter og mål.

2016

SUEZ og TerraCycle

TerraCycle startede året med at forme et banebrydende samarbejde med SUEZ, som købte 30% af TerraCycle i Frankring, Storbritanien, Sverige, Holland, Belgien og Finland. I USA lancerede TerraCycle verdens første genanvendelsesprogram for industriel klæbemiddelemballage med Henkel, samt det første genanvendelsesprogram i verden for kontaktlinser og deres indpakning med Bausch + Lomb. Et unikt autostol genanvendelsesprogram blev også implementeret national i samarbejde med Target. TerraCycle begyndte desuden at operere i Kina fra vores kontor i Shanghai.

2015

Gør affald godt

TerraCycle gik sammen med Unilever for at samle og genavende deodorantbeholdere i Drogerie Markt (DM) butikker i hele Tyskland. Det indsamlede affald blev genavendt til cykler som blev doneret til børnevelgørenheder. Programmet blev udvidet til over 1.600 DM butikker i hele Tyskland. 

I Canada, TerraCycles Zero Waste Box initiativ med Staples blev optaget i Environmental Leader’s Product & Project Awards Hall of Fame. I juli blev Tom Szaky’s tredje bog, Make Garbage Great: The TerraCycle Family Guide to a Zero Waste Lifestyle,  udgivet af Harper Design. En måned senere rullede anden sæson af TerraCycles tv program Human Resources over skærmen på Pivot network i USA. Efter at have fået yderst postive seertal, annoncerede Pivot deres planer for at filme en tredje sæson i starten af 2016.

Læs mere om Make Garbage Great

2014

Lancering af Zero Waste Boxes

I 2014 lancerede TerraCycle Zero Waste Boxes, som giver genanvendelsesløsninger til næsten alle former for affald. I løbet af et par måneder satte Staples, Office Depot og Home Depot hundredevis af forskellige Zero Waste Boxes op til indsamling af alt fra kaffekapsler til ringbind. TerraCycle fortsatte sin globale udvidelse på det japanske marked med 'TerraCycle Japan' med indsamlingsprogrammer for cigaretskodder og kosmetik affald.

Progressive Waste Solutions Ltd., Canadas største affaldshåndteringsselskab, købte 20% af TerraCycle Canada. TerraCycle underskrev en kontrakt med TV-selskabet Pivot for TerraCycles TV-programHuman Resources, som havde premiere i august 2014. Kort tid efter premieren fik TerraCycle udvidet kontrakten med Pivot for sæson to i 2015.

I februar oprettede TerraCycle og TASSIMO lokale indsamlingspladser for TASSIMO-Brigaden i Danmark, Norge og Sverige. I Danmark så TerraCycle og Arla Harmonie® en stor fremgang for Brug Låget!, idet indsamlingen af mælke- og yoghurtlåg rundede 7 millioner indsamlede låg. I juli blev der lanceret lokale indsamlingspladser for Brug Låget!, et initiativ som konstant vokser.

2013

TerraCycle fylder 10 år

I 2013 blev TerraCycle udvidet med Australien og New Zealand. Det betød, at TerraCycle i 2013 eksisterede i mere end 20 lande. På det tidspunkt har TerraCycle over 100 indsamlingsprogrammer, hvor der bliver indsamlet og genanvendt alt fra plastikhandsker til chips poser. TerraCycles amerikanske indsamlingsprogram ’The Cigarette Waste Recycling Program' vandt priser fra PR News, PR Week, The EPA og fra mange andre organisationer. I november indgik TerraCycle et samarbejde med City of Vancouver for at lancere byens første genanvendelsesprogram for cigaretter. Landbell GmhH, et stort affaldshåndteringsselskab i Tyskland, købte 25% af TerraCycle Tyskland, Schweiz og Østrig. Tom Szaky blev kåret som en af årets sociale iværksættere af Schwab Foundation.

I april lancerede TerraCycle Danmark Brug Låget! i samarbejde med Arla Harmonie®, hvor forbrugere kan indsende brugte mælke- og yoghurtlåg til TerraCycle. 6 måneder efter Brigadens lancering, rundede indsamlingsprogrammet 1 million indsamlede mælke- og yoghurtlåg.

2012

Verdens første genanvendelsesprogram for cigaretaffald

TerraCycle markerede det 9. år i træk med omsætningsstigninger. Efter lanceringen af programmet i Canada i maj, blev det hurtigt udvidet til også at inkludere USA. Med hjælp fra over 40 millioner dedikerede deltagere i hele verden, har TerraCycle nået en stor milepæl på over 2.5 milliarder stykker indsamlet affald, som ellers ville være endt på lossepladsen. Over 6 millioner kr. er blevet doneret til skoler og velgørenhed. I 2012 lancerede TerraCycle 14 nye gratis genanvendelsesprogrammer, som inkluderer indsamlingen af blandt andet brugte deodoranter, kaffekapsler og sutteflasker. 

TerraCycle vandt også flere store priser, herunder UN Leader of Social Change Award. 

Se dokumentarfilmen af SHFT

2011

TerraCycle udvider i Europa

I 2011 startede TerraCycle nye spændende indsamlingsprogrammer i Argentina, Belgien, Danmark, Frankrig, Holland, Irland, Israel, Norge, Schweiz, Spanien og Tyskland. TerraCycle startede over 30 nye indsamlingsprogrammer globalt, og TerraCycles personale voksede til over 100 medarbejdere på vores kontorer rundt omkring i verden. TerraCycle donerede også over 3 millioner dollars til velgørenhed i 2011 for indsamlet affald.

Til Jordens Dag 2011 indgik TerraCycle et samarbejde med Old Navy og Office Depot i USA, og indsamlede brugte flip flops og kuglepenne i butikker. Programmet var en stor succes, og fire legepladser lavet af genanvendte flip-flops blev doneret til skoler rundt omkring i USA.

TerraCycle Brasilien slog verdensrekorden i at lave den største genanvendte skulptur nogensinde, og kom i Guinness Rekordbog.

TerraCycle udgav Trash Tycoon, det første online spil om upcycling og genbrug af affald, der er svært at genbruge. Tom Szaky blev i 2011 optaget på Forbes Impact 30 liste, der anerkender iværksættere, som kæmper med nogle af verdens mest presserende spørgsmål.

2010

Fra TV til Times Square: TerraCycles succes fortsætter

TerraCycle udgav Walmart Hot Spot-programmet. Programmet, der fremhævede mærker som Capri Sun, Lays og Oreos i Walmarts over hele USA, og satte fokus på ’upcyclede’(genanvendte) produkter fra disse mærker. TerraCycles åbnede sin første "Pop-Up Shop" i New Yorks havneområde. I september nåede TerraCycles Drink Pouch Recycling Program at indsamle over 50 millioner drikkeposer til TerraCycle, og derigennem bidraget med mere end 1 million dollars til skoler og velgørende organisationer.

TerraCycle renoverede sit hovedkontor i slutningen af 2010, og skabte et nyt inspirerende arbejdsmiljø for dets voksende arbejdsstyrke. 

2009

Skraldemogulerne bliver internationale

Brigade-programmerne voksede med tilføjelsen af mere end 25 nye affaldsstrømme samt lanceringen af TerraCycle i Brasilien, Canada og Storbritannien. I marts udkom Toms bog ”Revolution in a Bottle” i Borders, Barnes & Noble og Amazon.com. På 'Jordens Dag' debuterede TerraCycle med et reality-show, ”Garbage Moguls”, på National Geographic Channel. I løbet af året åbnede TerraCycle sin første forhandler i Princeton, NJ.

2008

Sponsorerede indsamlingsprogrammer er en succes

Idéen bag sponsoreret skrald er enkel; TerraCycle samarbejder med producenter af “Consumer Packaged Goods” (CPG) om at adminstrere gratis programmer, som betaler forbrugerne for at hjælpe med at indsamle ikke-genanvendeligt emballage. Skraldet bliver så ”upcycled” (genanvendt) eller genbrugt til at fremstille miljøvenlige produkter.

I februar blev Capri Sun den førende sponsor af Drink Pouch Brigaden, og programmet blev åbnet for tusindvis af deltagere. Under massiv mediedækning allierede TerraCycle sig med supermarkedskæden Target om at køre en innovativ annoncekampagne på forsiden af magasinet Newsweeks grønne tillæg. Læserne blev bedt om at folde disse genbrugskuverter og fylde dem med brugte Target-plastikposer - mere end 47,000 mennesker sendte deres poser til TerraCycle i svarkuverterne!

I mellemtiden udnævnte magasinet "Brand Emballage" Tom til ”Brand Innovator of the Year” i 2008!

2007

Sponsoreret affald er født

I 2007 voksede TerraCycle til ni forskellige produkttilbud, herunder koncentrerede udgaver af ormegødning, samt biologisk nedbrydelige ”Seed Starter” og ”Potting Mix”.

I mellemtiden fik TerraCycles Flaske-Brigade mere end 5.000 deltagere, hvilket førte til lancering af TerraCycles Drink Puch Brigaden (sponseret af Honest Tea) i august. Programmet var designet til at betale skoler for indsamling af brugte drikkeposer. Ingen af samarbejdspartnerne vidste hvad de kunne forvente, så 100 pladser blev åbnet. Mindre end 24 timer senere var alle 100 pladser blevet besat!

Samtidig lancerede TerraCycle to nye brigade-programmer; Yogurt Cup Brigaden og Energy Bar Wrapper Brigaden, sponsoreret af Stonyfield Farm og CLIF BAR.

2006

Den sejeste lille nyopstartede virksomhed i USA

I 2006 blev TerraCycles plantegødning bredt tilgængeligt i USA for første gang, og blev solgt over hele landet fra både Wal-Mart og Home Depot. Efter at have solgt for næsten 500.000 dollars i 2005 var TerraCycle godt på vej til at blive en økonomisk succeshistorie. I juli 2006 kom Tom og TerraCyle på forsiden af Inc. Magazine, en drøm for mange unge iværksættere.

Senere samme år blev Tom udnævnt til administrerende direktør nummer ét under 30 år af Inc. Magazine - en titel, der var en del af bladets anerkendte pris "30 under 30". I slutningen af året havde TerraCycle solgt flydende ormegødning på sodavandsflasker til en værdi af over en million dollars.

2005

Så kører det!

Med en stor fabrik og tilstrækkeligt personale på plads, kunne salget begynde for alvor. Det krævede, ud over salget i Canada, at TerraCycle tog udfordringen op på det amerikanske marked. Wal-Mart blev den første store detailkæde til at samarbejde med TerraCycle i USA, og The Home Depot fulgte kort efter. Det tog ikke lang tid før TerraCycles produkter blev afprøvet i hele landet. TerraCycle var på vej til at blive landsdækkende.

Salget af TerraCycles ’All Purpose’ plantegødning var så overvældende, at det hurtigt skabte et behov for mere specialiserede former for gødning. Antallet af produkter fra TerraCycle steg, og kom hurtigt til at omfatte flere varianter af plantegødning, såsom TerraCycle African Violet og TerraCycle Orchid.

Med de nye produkter og øgede salg oplevede TerraCycle for første gang smagen af succes.

Se Big Ideas for a Small Planet på SundanceTV.

2004

De første år

TerraCycle forsatte ihærdigt med sit første store salg til The Home Depot og Wal-Mart på det canadiske marked. Som virksomheden voksede, besluttede man at flytte sine kontorer fra Princeton til større bygninger i Trenton, hvor hovedkontoret befinder sig i dag. TerraCycle tilbød graffitikunstnere til at bruge graffiti til at pynte på deres vægge. Inden længe, blev TerraCycle et 'mekka' for mange kunstnere fra hele verden. Siden hen bliver TerraCycles bygning malet af en ny kunstner jævnligt. 

2003

Hvem behøver en million dollars og en universitetsgrad?

Efter at have tilbragt mere tid med at udvikle sit firma end at gå til timer på universitet, besluttede Tom at tage orlov fra Princeton for at fokusere på TerraCycle. I april 2003, vandt TerraCycle den eftertragtede "Grand Prize" fra "Carrot Capital Business Plan Challenge", hvor hovedpræmien var en investering i firmaet på en million dollars. Desværre ville investorerne fjerne TerraCycle fra sin miljøvenlige mission og fokusere udelukkende på vegetabilske fødevarer. På trods af en slunken firmakonto med kun 500 dollars tilbage, sagde Tom nej til investeringen for at fortsætte med at bruge affaldsprodukter som emballage!

Se dokumentarfilm om TerraCycle

2002

En mand, millioner af orme og gæld

Efter at Tom fik fjerdepladsen i Princeton’s forretningskoncept-konkurrence, besluttede han at gå videre med sin idé, og begynde at producere ormegødning. Han tømte sin opsparingskonto, lånte penge fra venner og familie og trak så meget som muligt på sine kreditkort for at købe et kæmpe kompostanlæg.

Det meste af Toms tid blev brugt på at skovle rådden mad ud af bagdøren hos Princeton’s cafeterier. Fattig, udmattet og klar til at kaste håndklædet i ringen mødte Tom Suman Sinha, der gav den unge iværksætter en check, og blev TerraCycles første investor. Med investeringen fra Suman var Tom i stand til at leje sine første kontorlokaler på 20 Nassau St. i Princeton.

2001

Dreng møder orm

Tom Szaky, en studerende på Princeton-universitetet, tilbragte en efterårsferie i Montreal med nogle venner. Vennerne smed deres madrester på en kompostdynge, hvor regnorme lavede affaldet om til gødning, som blev brugt til stueplanter.

De ihærdige regnorme gjorde et stort indtryk på Tom - ikke mindst fordi han var på udkig efter en god forretningsidé at sende til Princetons forretningskoncept-konkurrence i begyndelsen af det følgende år. Nu havde han endelig fundet, hvad han søgte; regnorme, der omdanner organisk affald til gødning.